Wiadomości

  • 7 komentarzy
  • 12049 wyświetleń

Uwaga na łosie

Pierwszą i główna przyczyną wypadków drogowych z udziałem łosi jest przegęszczenie* populacji tego gatunku w kraju nasyconym gęstą siecią dróg o dużym natężeniu ruchu.
Wszystkie kopytne (w tym i łoś) wychodzą w okresie zimowym na drogi dla skorzystania z wysypywanej przez drogowców soli. Mając świadomość wynikających z tego faktu zagrożeń, Nadleśnictwo Rajgród próbuje dostarczyć zwierzynie sól w odpowiedniej ilości w miejscach bezpiecznych.


 Od lat w Ośrodku Hodowli Zwierzyny utrzymujemy „uderzeniową” liczbę tzw. lizawek  (osikowych słupów wysycanych solą z mikroelementami): 1 sztuka na każde 25 hektarów lasu. Mamy nadzieję, że Koła Łowieckie z powiatu grajewskiego będą postępowały podobnie.  W bieżącym roku rozpoczęliśmy dodatkowo podawanie zwierzynie soli poprzez opryskiwanie solanką tzw. drzew zgryzowych, czyli drzew (sosna, osika) ścinanych po kilkadziesiąt sztuk w jednym miejscu celem udostępnienia zwierzynie igliwia i cienkiej kory. Opryskiwanie solanką 20-30% z nich poprawia walory smakowe czyli sprawia, że łosie bardziej interesują się żerem przez nas wskazanym niż młodnikami na ochronie, których nam zależy. Równocześnie zaspokajają swoje zapotrzebowanie na sól bez potrzeby wychodzenia na drogi.  Takie zabiegi wykonujemy na terenie całego Nadleśnictwa Rajgród niezależnie od tego kto jest dzierżawcą obwodu łowieckiego. W bieżącym sezonie „posoliliśmy” już około 500 drzew a do końca zimy planujemy drugie tyle.  - informuje Łukasz Zaniewski Nadleśnictwo Rajgród

 

 

* zegęszczenie populacji tego gatunku - Sytuacja w której liczebność populacji przekracza pojemność środowiska.

piątek, 19 kwietnia 2024

Głos na TAK - Dariusz Latarowski

piątek, 19 kwietnia 2024

Zablokowana droga S61 Guty-Szczuczyn

Komentarze (7)

Przejścia dla łosi powinny być 300 m na 10 km drogi wtedy każdy by zwolnił i uważał. Ale nie, najłatwiej jest postawić znak na początku i końcu polski "uwaga na dziwkie zwierzęta" mieć w dupie wypadki i umywać ręce od odszkodowań - proste, Jak to jest powiedzcie tyle wypadków, sam znałem osobiście kilka osób, które miały wypadek lub też ZGINĘŁY przy zderzeniu z dzikim zwierzęciem (dzik,łoś) na trasie do białegostoku. Jak to jest ? Łoś ważniejszy od człowieka ???

300 metrów na 10 km. Hm. Czyli jak łoś przejdzie za tylko jedną siatkę, ale jeszcze nie na drugą stronę drogi i pójdzie drogą 5 km w górę siatki, to znajdzie się tunelu z siatki po 5 km w każdą stronę, z którego nie będzie miał wyjścia i będzie czekał na nadjeżdżające pojazdy. Super. Już się cieszę na bezpieczne przejścia.
A tak poza konkursem - znajdź mi na tej drodze 10 kilometrów które można cięgiem odgrodzić, bez wjazdu na pole, wjazdu do lasu, skrzyżowania z Białaszewem, z Kotami Rybno, z drogą na Kapice itd.

zniesmaczony ma racje. problem łosi chyba nigdy nie zostanie rozwiązany, bo faktycznie prościej postawić znak i "sprawa załatwiona" a ludzie giną przez ZWIERZĘTA, widocznie brak kompetentnych ludzi na stanowiskach. Bo można pomóc ludziom i zwierzętom a sam znak sprawy nie rozwiązuje.

no pewnie są łosie , które znaków nie czytają i jaaaaadą na złamanie karków

Nigdy nie zostanie rozwiązany bo to zwykła droga krajowa a nie autostrada lub ekspresówka. Na tego typu drogach stawia się znak ostrzegawczy i nie jedzie się 140km/h rozmawiając przez komórki.

Drogę przecinającą park Biebrzański powinni poprowadzić na palach lub w tunelu.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby powycinać drzewa i krzewy aby poprawić widoczność pobocza na całej trasie Grajewo - Białystok.
Mam nadzieję że nie będzie to duży nakład finansowy
, bo wycięte drzewo można sprzedać.
Ogrodzenie nie zda egzaminu. Niech ktoś o tym pomyśli na serio.
Mniej ucierpimy my jak i zwierzęta (:

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.