Wiadomości

S61 Szczuczyn - Ełk

S61 Szczuczyn - węzeł Ełk Południe - film z powietrza - styczeń 2021

 

Mijający rok okazał się przełomowym dla dwóch dużych projektów drogowych w województwie podlaskim. W realizacji znalazła się całą droga ekspresowa S61 (Via Baltica), a w procedurach przetargowych – większa część S19 (10 odcinków), z których na pierwsze trzy podpisaliśmy już umowy z wykonawcami w systemie Projektuj i buduj. Tym samym ruszyła również realizacja pierwszych fragmentów Via Carpatii na Podlasiu.

S61… gotowa

W 2020 roku kontynuowaliśmy zadania z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W połowie maja tego roku oddaliśmy do użytku II jezdnię obwodnicy Szczuczyna, dzięki czemu wydłużyliśmy Via Balticę o kolejne 8 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej S61. W połączeniu z oddaną w 2019 roku obwodnicą Suwałk oraz w 2014 roku fragmentem obwodnicy Augustowa, daje to około 33,5 km S61 w użytkowaniu.

 ...i w budowie

Trwa realizacja pozostałej części drogi ekspresowej S61. Tylko w bieżącym roku łączne wydatki na tę trasę przekroczyły 1,2 miliarda złotych. Poza zakończoną w tym roku budową II jezdni obwodnicy Szczuczyna, na terenie województwa podlaskiego i części mazowieckiego, w budowie jest jeszcze ponad 82,8 kilometra S61 (odcinki: Śniadowo - Łomża Południe, Łomża Południe - Łomża Zachód, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn oraz Suwałki - Budzisko).

Kolejny plac budowy na S61 to odcinek Łomża Zach. - węzeł Kolno o dł. 12,9 km, który został w grudniu przekazany wykonawcy. Z kolei fragment Podborze - Śniadowo (o dł. 19,5 km) jest w trakcie uzyskiwania decyzji o realizacji inwestycji drogowej (ZRID).

Tempo prac sprawia, że w II połowie przyszłego roku powinny być gotowe – zgodnie z planem – trzy części S61 o łącznej długości ponad 51 km (Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn).

Startuje S19

Rok 2020 był przełomowym dla budowy drogi ekspresowej S19 na Podlasiu. Z drogi, która przez lata istniała tylko w planach – teraz stała się „eską”, o której poszczególne odcinki zaczęła się rywalizacja  największych wykonawców z kraju i zza granicy. W tym roku ogłosiliśmy aż 10 przetargów na kolejne fragmenty S19 (i dróg powiązanych) o łącznej długości ok. 151 km (długość wszystkich dróg realizowanych w ramach zadania). Z tego 134 km samej S19 jako dwujezdniowej ekspresówki i ok. 17 km dróg krajowych nr 65 i 66 w klasie GP (ruch główny przyspieszony).

Dzięki ogromnemu zaangażowaniu GDDKiA, pierwsze przetargi na trzy odcinki wokół Białegostoku i na południe od miasta (ponad 37 km „eski” i prawie 14 km DK65 w kategorii GP) zakończyliśmy w listopadzie i grudniu podpisaniem umów z wykonawcami w systemie Projektuj i buduj, co de facto oznacza rozpoczęcie realizacji tej części S19 (odc.: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe z budową DK65 do Grabówki oraz Białystok Południe - Ploski.

S19 - fragment w przygotowaniu w najkrótszym przebiegu

9 marca 2020 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych na odcinek drogi ekspresowej S19 od Sokółki do Dobrzyniewa Dużego. To tzw. wariant 5, prowadzący „eskę” - w przybliżeniu - po śladzie istniejącej DK19 na odcinku Sokółka - obwodnica Wasilkowa.

Dzięki takiemu przebiegowi S19 realnym staje się powstanie bliskiej, północnej obwodnicy Białegostoku, która przejmie ruch tranzytowy pomiędzy miastem a przejściem granicznym w Kuźnicy oraz ruch z DK8 na kierunku do i z Augustowa, wyprowadzając go na drogę ekspresową S8 na węźle Białystok Zachód.

Oznacza to istotne odciążenie tzw. Trasy Generalskiej w granicach Białegostoku.   Długość drogi ekspresowej S19 we wnioskowanym wariancie 5 wynosi ok. 44 km. Podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu trasy było wykorzystanie na odcinku Sokółka - Wasilków - w. Białystok Północ (dawniej w. Sochonie) w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19.

S16 - konsultacje

Jedną z rozpoczynających się inwestycji w województwie podlaskim (ale i częściowo w woj. warmińsko-mazurskim) jest odcinek drogi ekspresowej S16, która połączy Ełk z Knyszynem koło Białegostoku oraz drogi ekspresowe S19 i S61.

W tym roku wykonane zostało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z materiałami do decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla tej drogi. Analizowane były ostatecznie 3 warianty, wszystkie położone wzdłuż istniejącej DK65 Białystok - Ełk, od Knyszyna do węzła Guty na S61 (na północny wschód od obwodnicy Szczuczyna). Przygotowana dokumentacja została przedstawiona społeczeństwu w ramach tzw. spotkań informacyjnych oraz zorganizowanej przez GDDKiA Podlaskiej Debaty Drogowej.

Zdecydowana większość (ponad 90 proc.) opinii i wniosków sprzeciwia się przebiegowi drogi S16 przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca.

Z tego względu będą prowadzone prace przygotowawcze obejmujące 2 korytarze – oprócz opracowanego już korytarza Knyszyn - Ełk, we wrześniu rozpoczęły się prace nad korytarzem Knyszyn - Raczki po DK8 (we wrześniu ruszyła roczna inwentaryzacją przyrodnicza). W przyszłym roku rozpocznie się kolejny cykl spotkań informacyjnych, tym razem dla korytarza Knyszyn - Korycin - Raczki (przejście Biebrzy w rejonie Sztabina). Po zakończeniu ww. prac opracowany zostanie m.in. raport oddziaływania na środowisko dla dwóch korytarzy: Knyszyn - Ełk (przejście Biebrzy w rejonie Osowca) oraz Knyszyn - Korycin - Raczki (przejście Biebrzy w rejonie Sztabina). Wówczas można będzie wskazać korytarz optymalny.

 

środa, 24 kwietnia 2024

Konkurs na wsparcie inicjatyw lokalnych

środa, 24 kwietnia 2024

XCII sesja Rady Powiatu Grajewskiego

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.