Warto przeczytać

Funkcjonalność strony www

Funkcjonalność strony www 

Eye tracking

Tworząc stronę www myślisz, że użytkownik będzie się po niej poruszał w sposób, który sobie zaplanujesz. Nic bardziej mylnego. Internauta poszukuje tego, po co wszedł na stronę. Stworzenie funkcjonalnej witryny internetowej polega na podporządkowaniu się zachowaniom i upodobaniom internautów.

Badania eye trackingu służą zobrazowaniu trasy jaką poruszają się oczy po ekranie. Pokazują jak sensownie rozmieścić elementy, aby żaden z nich nie był pominięty. 

Oko na ekranie zatrzymuje się i bada obszar w lewym górnym rogu, potem zmierza w prawo, stale pozostając u góry strony. Wraca na lewo w górny rejon, by ponownie przejść na sama górę. Następnie oczy kierują się znów w lewo w dół, gdzie przeszukują dolną część ekranu, by znów wrócić do góry.

Wynika z tego, że najwięcej czasu nasze oczy spędzają na górze i po lewej stronie ekranu. Tam powinny znajdować się najważniejsze treści. Lewy górny róg jest najważniejszym elementem. Strony www do linii zanurzenia „zwiedza” około 90 % użytkowników, a przewija w dół jedynie 10 %.  Jest ona traktowana jednoekranowo. Użytkownicy z niechęcią zjeżdżają w dół, tak jak w starożytności niechętnie rozwijano zwój papirusu (dlatego też zaczęto zszywać kartki). 

Funkcjonalność

Funkcjonalna witryna internetowa powinna mieć jasno przedstawioną ścieżkę i znaki drogowe, dzięki którym internauci zrobią to czego oczekujesz. Nawigacja ma być prosta i przejrzysta. Nie ma tutaj czasu na domyślanie się co dalej zrobić, ponieważ użytkownik spędza na stronie sekundy. 

Elementy nawigacji

  • Tytuł – gdy internauta ma otwartych wiele kart jest mu łatwiej zorientować się na jakiej stronie właśnie jest, tytuł „Strona główna” nic nie podpowie. 
     
  • Logo, logotyp, hasło reklamowe – pozwala zorientować się czy to właśnie tej firmy poszukiwałeś. Hasło powinno być krótkie, mówiące o działalności przedsiębiorstw. Jeśli opis działalności jest umiejętnie wpleciony w logo, hasło może być zbędne. Nie warto zaśmiecać witryny. Logo powinno pojawić się w tym samym miejscu na wszystkich podstronach, jako łącze do strony głównej. 
     
  • Menu pasek nawigacyjny – należy wybrać informacje, do których odnośniki powinny znaleźć się na stronie głównej, które będą punktem odniesienia do dalszej penetracji strony www. Wiadomości powinny być pogrupowane, nazwy zakładek proste, krótkie i zrozumiałe. Nie warto używać neologizmów, czy nazw własnych. 
     
  • Narzędzia użytkownika, np. koszyk, panel logowania, pomoc. Powinny mieć proste i zrozumiałe nazwy. 
     
  • Wyszukiwarka - spełnia swoją rolę w dużych portalach, sklepach. Pole powinno znajdować się w górnej części ekranu. 
     
  • Nawigacja lokalna - pojawiająca się na podstronach, powinna być analogiczna do nawigacji na stronie głównej. Jest to wizytówka firmy, ale nie możemy zaniedbywać podstron.  

Witryna internetowa ma nie tylko przykuwać uwagę, ale być użyteczna dla użytkownika. Ważne jest by on czuł się swobodnie, bo to jego zadaniem jest realizacja konwersji. Jeśli potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z nami – telefonicznie: 530 035 085 lub mailowo: bok@inbmarketing.pl.


Michał Janiszek
Ekspert marketingu internetowego, INB Marketing

 

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.